TESTI - TUNNISTATKO KENEN VAARALLISEN (DIS-)MIS-INFORMAATIO RYHMÄN TEKSTIÄ LUET? PU*IN-TR***IT? FO**O-HI**T? A**I-V**X? Q-A**N? DA**D I**E? J*E RO**N? VAI MIKÄ TUNNETTU RYHMÄ TAI HENKILÖ ON KYSEESSÄ?
"Seuranta- ja arviointimekanismin luominen on ratkaisevan tärkeää sen
varmistamiseksi, että ehdotus saavuttaa tavoitteensa. Komissio vastaa
ehdotuksen vaikutustenseurannasta. "
"Komissio julkaisee kertomuksen, jossa arvioidaan ja tarkastellaan
ehdotettua tekoälykehystä viisi vuotta sen voimaantulopäivästä."
"Ehdotuksella on vaikutuksia moniin perusoikeuksiin. Komission näkemyksen
mukaan tekoälyn käyttöön liittyy erityisiä piirteitä, kuten
monimutkaisuus, riippuvuus datasta sekä autonomisuus, jotka voivat
vaikuttaa kielteisesti EU:n perusoikeuskirjassa turvattuihin
perusoikeuksiin."
"Suomessa ehdotusta on arvioitava ainakin seuraavien perustuslain
säännösten kannalta: Oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen ja
koskemattomuuteen (7 §), yksityisyyden ja henkilötietojen suoja (10 §),
yhdenvertaisuus (6 §), elinkeinonvapaus ja oikeus työhön (18 §),
oikeusturva ja hyvä hallinto (21 §), sananvapaus (12 §),
rikosoikeudellinen laillisuusperiaate (8 §) sekä hallintotehtävän anto
muulle kuin viranomaiselle (124 §)."
"Kun komissio arvioi tekoälyjärjestelmien lisäämistä korkean riskin kategoriaan delegoitujen säädösten avulla, sen tulee ottaa huomioon muun muassa
tekoälyjärjestelmän potentiaaliset vahingolliset vaikutukset terveydelle
ja turvallisuudelle sekä kielteiset vaikutukset perusoikeuksien
toteutumiselle."
"Esimerkiksi korkean riskin tekoälyjärjestelmiä (johdantokappaleet 33-40;
artikla 6; liite III) koskevien säännösten tietosuojavaikutuksia tulisi
tarkastella muun muassa biometrisen tunnistuksen ja henkilöiden
luokittelun, luonnollisten henkilön luottoluokituksen ja työelämän
järjestelmien osalta tarkemmin. Lisäksi korkean riskin järjestelmien
velvollisuuksia koskevaa 10 artiklaa tulisi myös tarkastella siltä osin,
miten 10 artikla suhtautuu EU:n tietosuojasääntelyyn erityisesti
vaikutustenarvioinnin osalta. 10(5) artiklan nojalla arkaluonteistenkin
tietojen käsittely olisi sallittua siltä osin kuin se on tarpeen
tekoälyjärjestelmässä esiintyvien vinoumien korjaamiseksi ja
ennaltaehkäisemiseksi, missä on kyse tietosuojan ja tekoälyjärjestelmien
aiheuttamien riskien torjumisen välisestä punninnasta. Myös
sääntelyhiekkalaatikoita koskevien artiklojen (53-54) suhdetta EU:n
tietosuojalainsäädäntöön olisi syytä arvioida jatkovalmistelussa
tarkemmin."
"Tiettyjen tekoälyjärjestelmien (52 artikla), jotka ovat
vuorovaikutuksessa luonnollisten henkilöiden kanssa, tunnistavat
tunteita tai käyttävät biometristä luokitusjärjestelmää tai käyttävät
nk. ”deep fake” -teknologiaa, vaikutuksia tulisi vielä arvioida
tarkemmin suhteessa tietosuojasääntelyyn ottaen huomioon oikeusperusta
tietojen käsittelylle sekä läpinäkyvyyteen ja informointiin liittyvät
seikat."
"Asetusehdotuksen 70 artiklassa säädetään luottamuksellisuudesta koskien
kansallisten toimivaltaisten viranomaisten ja ilmoitettujen elinten
tehtävien hoidossa saatuja tietoja sekä tiedonvaihdosta komission
kanssa. Artiklaa tulisi vielä tarkastella, eikä sääntelyn tulisi johtaa
julkisuusperiaatteen kaventumiseen. Ehdotukseen sisältyviä
luottamuksellisia tietoja koskevia säännöksiä on myös tarkasteltava
perustuslain 12 §:n 2 momentissa turvatun julkisuusperiaatteen kannalta
ja arvioitava kansallisen liikkumavaran tarvetta säännöksessä."
"Asetusehdotuksessa pyritään estämään tekoälyn syrjivyyden vaikutukset
asettamalla vaatimuksia tekoälyjärjestelmän kehittämiselle,
koulutukselle ja käytölle, esimerkiksi korkealaatuisen datan käytön
vaatimusten sekä tekoälyjärjestelmiä koskevien läpinäkyvyysvelvoitteiden
avulla. Komission arvion mukaan korkealaatuiset algoritmit ja data ovat
keskeisiä edellytyksiä syrjinnän estämiselle."
"Ilmoitetulle laitokselle säädettyjä tuotteen vaatimustenmukaisuuden
arviointiin liittyviä tehtäviä ei ole pidetty merkittävänä julkisen
vallan käyttönä."
"Artikla 34 mukaan ilmoitetun laitoksen olisi mahdollista siirtää
vaatimustenmukaisuuden arviointia koskevia tehtäviä alihankkijalle,
jonka tulisi täyttää samat vaatimukset kuin ilmoitettu laitos. Tehtävän siirrosta tulisi ilmoittaa kansalliselle valvontaviranomaiselle. Perustuslakivaliokunnan mukaan yksityiselle siirretyn julkisen
hallintotehtävän edelleen siirtämiseen (subdelegointiin) on
suhtauduttava lähtökohtaisesti kielteisesti. Ehdotonta kieltoa tällaiselle siirtämiselle ei kuitenkaan ole ollut
osoitettavissa tilanteissa, joissa on kyse teknisluonteisesta tehtävästä
ja joissa alihankkijaan kohdistuvat samat laatuvaatimukset ja vastaava
valvonta kuin alkuperäiseen palveluntuottajaan."
"Valtioneuvosto pitää tärkeänä, että jatkovalmistelussa ehdotuksen
soveltamisalakysymyksiä arvioidaan huolellisesti perusoikeuksien
toteutumisen kannalta."
"Lisäksi on arvioitava, kuinka laajaa osaamista ja tietoa lainsäädännön sisällöstä eri toimijoilta voidaan edellyttää."
"Valtioneuvosto huomioi asetusehdotuksen läpinäkyvyysvelvoitteen piiriin
kuuluvat tekoälyjärjestelmien velvoitteet ja toteaa, että ehdotuksen
vaikutuksia tulee arvioida tarkoin. Jatkokäsittelyssä tulee myös
varmistaa, että korkean riskin tekoälyjärjestelmien rekisteröinti EU:n
tietokantaan on tarkoituksenmukaista ja turvallista."
"Kansallisten viranomaisten osalta on syytä varmistaa riittävän sääntelyliikkumavaran säilyminen."
Testin loppu.
*LUE: VÄLINE KIERTÄMÄÄN PERUSTUSLAIN 124 §
- - - - - - -
Tällä menettelyllä voidaan jatkossa pestä vastuita (vrt. rahanpesu) mm. sosiaalisen luokittelun kohdalla, kuten THL on pessyt vastuitaan EMA:n (arviointien ja hyväksyntien) kautta.
Kunhan siis ei käytetä sosiaalista pisteytystä terminä. Vaan tehdään se vaikkapa "alempaan riskiluokkaan" arvioitavan toteutuksen kautta tai päteväksi arvioitavan alihankkijan toimesta (jonka virheistä on näin menetellen mukanas ulkoistettu vastuut kuten Pfizer edelleen yrittää Ventavian kohdalla.. ja sieltä EMA:n ja THL:n kautta sinunkin sisääsi.. toimii näköjään ainaskin niin pitkään kun markkinoinnilla toteutettu pinnallinen vaikutelma säilyy..).
KOMISSIO TOIMII SULJETTUJEN OVIEN TAKANA.
- EI MITÄÄN VALVONTAA TAI TAKUITA
SEN ARVIOINNEILLE TAI HUOMIOINNEILLE.
- ELI SUOMEKSI SANOTTUNA: SE SAA ITSE PÄÄTTÄÄ. EIKÄ VOIDA EDES TIETÄÄ KUKA TAI KETKÄ TODELLA PÄÄTTÄVÄT TAI VAIKUTTAVAT PÄÄTÖKSIIN.
- JO VALLITSEVAT OLOSUHTEET TÄYDELLE MIELIVALTAISUUDELLE JOLLE
LUODAAN VAIN ENEMMÄN LAILLISIA PUITTEITA SEN SIJAAN ETTÄ TEHTÄISIIN SITÄ TYÖTÄ MITÄ PITÄISI.**
- SEN SIJAAN KOMISSIO RAKENTAA RAJAPINTAA PERUSTUSLAKIEN, PERUSOIKEUKSIEN JA IHMISOIKEUKSIEN OHITUKSELLE.
** "Euroopan komissio linjaa ja toteuttaa EU:n politiikkaa.
EU:n tavoitteena on parantaa kansalaisten, liikeyritysten ja muiden toimijoiden toimintamahdollisuuksia EU:ssa."
Eikä siis jatkuva kansalaisten perusoikeuksien tuhoaminen muiden toimijoiden toiveiden täyttämiseksi ja tarpeiden tyydyttämiseksi. .. ..Kaiketi?
Jos ei vielä ole tullut tarpeeksi montaa kertaa tai räikeästi esille:
Euroopan
komissio on luonut välineitä ja rajapintoja joilla voidaan ohittaa
perustuslait, eli myös perusoikeudet ja ihmisoikeudet. Sen tulisi toimia
toiseen suuntaan, sillä vain näitä kunnioittamalla yhteiskunnat voivat
menestyä.
Vaski > Valtioneuvoston E-jatkokirjelmä >
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kirjelma/Sivut/U_28+2021.aspx
perjantai 31. joulukuuta 2021
TUNNISTUS-TESTI
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Kommenttia ja täydentävää näkökulmaa kivaan kolumnikirjoitukseen
"Unohtakaa arvojen siilipuolustus, unohtakaa loputon somekauhistelu ja nouskaa arkipäiväisen yläpuolelle" https://yle.fi/a/74-200...
-
Itsenäisyyden ja itsenäisyyspäivän kunniaksi, terveydeksi ja niiden jatkumiseksi Suomen perustuslakiin on kirjoitettu ja toivottavasti myös ...
-
Mottona: "Jo(s) tapahtuneita virheitä ei ole edes myönnetty, saati korjattu, ne ovat varmasti edelleen läsnä, altistamassa ja aiheutta...
-
Kohti inhimillisen elämän, järjenkäytön ja toimivan yhteiskuntajärjestyksen "perustuslakia" - ihmisoikeuksien julistuksen päivitys...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti